19. tra 2009.

Domaći kruh sa sjemenkama

Znam, sviju nas prate mirisi djetinjstva. Čini mi se da su nam sve bliži što se više udaljavamo od njega.
I, danas sam kao i gotovo svake nedjelje pravila domaći kruh. 
A najdraže mi je, taj moj vrući kruh načeti i namazati maslacem. 

To me uvijek podsjeti na domaće "mlado maslo" ili puter namazan na domaćem kruhu koji je opet bio napravljen od brašna samljevenog u malom mlinu na potoku Brvašnica koji je bio u vlasništvu moga strica.

A, strina je "mela" mlijeko i pravila mlado maslo koje se čuvalo u "dolafu", a dolaf je bio u "magazi". Magaza je kod nas bila kao ovdje u Dalmaciji konoba - prostorija koja je zadržavala neku ugodnu temperaturu za čuvanje svega: šunke, kobasica, krumpira, tu su bile i bačve s vinom, rakija itd. A "dolaf" (tome danas služe frižideri) je bio nešto kao neka uspravna škrinja koja je imala svoj ključ a ključ je bio kod moje babe Janje.
 Ja volim praviti kruh a ovaj put sam pravila sa sjemenkama. Svaki put ispadne drugačije, ali to su varijacije na temu!

Ovako otprilike sam pravila danas: 
  • 60 dag glatkoga brašna 
  • 30 dag integralnoga brašna
  • 10 dag zobenog brašna
  • 10 dag raževog brašna
  • 2 žlice sjemenki suncokreta
  • 2 žlice sjemenki sezama
  • 2 žlice mljevenog lana
  • 2 žlice lana
  • 1 kesicu suhog kvasca
  • 1 čajnu žlicu sli i
  • 1 čajnu žlicu šećera
  • 1- 2 žlice maslinova ulja
Pomiješati sve suhe sastojke, napraviti udubljenje u sredini, dodati malo mlake vode i maslinovo ulje. Izmješati malo radi ulja te dodati još vode toliko da se dobije jedna čvrsta masa. Još miješati dok se ne počne odvajati od posude. ( Ja to radim običnim mikserom sa spiralnim nastavcima). Pokriti i ostaviti odmarat dok se ne udvostruči. 
Dobro ga je još jednom premjesiti (malo poprskati vodom prije) i ostaviti ponovno da se udvostruči. 

Nakon toga opet premijesiti i podijeliti u štruce, staviti u tepsiju i nakon 15-tak minuta peći. 

Prvo ga peći na 230°C 10 min. a zatim pola sata na 200°C. Još malo ga peći  na 150°C a zatim isljučiti pećnicu i ostaviti.  Poslije ukupno sat vremena ga izvaditi iz pećnice, malo umiti hladnom vodom, pokriti krpom i sačekati da malo omekša. Izvaditi iz tepsije, umotati u krpu i ostaviti hladiti.
Nitko od nas nema strpljenja čekati da se ohladi. 

Ovo je slika od prije nekolko dana:
Napomena: Uvijek prije nego ga premijesim poprskam ga vodom onoliko koliko je ostalo vode na ruci jer je moram skvasiti prije. Navodno, od tih kapljica vode ostaju rupice u kruhu.




4 komentara:

  1. Obožavam domaći kruh, pogotvo sa sjemenkama!

    OdgovoriIzbriši
  2. Možeš li nam reći tačnu mjeru vode koju dodaješ? Please?

    OdgovoriIzbriši
  3. Ne mogu sada ali, pomalo se dodaje vode tek toliko da se dobije čvrsta masa! Kada ga budem sljedeći put pravila izmjerit ću iako to uvijek ovisi od vlage u brašnu!

    OdgovoriIzbriši